mandag 30. august 2010

Matpakketips

Tilbake på skolebenken, men nå er det en litt mer spennende matpakke som følger med i ryggsekken. Det er vanskelig å få tak på lavkarbomat i kantinen, så det lønner seg å lage en god og variert matpakke i forkant, så en slipper å falle for fristelser eller lage romlelyder i forelesningssalen.

Egge- og baconmuffins, paranøtter, sesambrød med smør, hvitost og paprika.


På søndag bakte jeg brød og muffins som er ment til å vare hele uka. Særlig. Må vel sette kjæresten til verks nå som han har ferie. Lavkarbobrødene går fort unna her i huset.

LCHF Recept fant jeg en oppskrift på eggemuffins, som egentilg er små porsonsostesufleer som kan tas med på skolen og spises kalde eller varmes i mikro.

Egg og baconmffins:
10 egg
1 dl matfløte
2 dl ost
2 pakker bacon
pepper

Visp sammen egg, ost og fløte. Klipp opp baconet og stek. Tilsett baconet i røren og hell i muffinsformer. Det kan være en fordel å bruke teflonformer her, eller dobble papirformer. Stek på 170 grader i ca 20 min. Avkjøl og oppbevar i kjøleskapet.

Og på samme side fant jeg denne oppskriften på sesambrød. De ble ganske gode de også.

Sesambrød:
1 ss fiberhusk
2 dl sesamfrø
1 ts bakpulver
2 dl revet ost
3 egg

Bland alt det tørre, tilsett eggene og bred utover på en bakepapirkledd stekeplate. Stek på 170 grader i 10-15 min.


Et lite tips til studenter som ikke har så mye å rutte med, er å invistere i en termokopp med lokk. Da kan du ta med frokostkaffen hjemmefra. Eller du kan ta med forskjellige teposer og pulverkaffe på skolen og hente varmvann (som er gratis) i kantinen. På min skole koster det faktisk 3 kr bare for pappkoppen som du kjøper kaffe i, og yttligere 7 kr for te eller kaffe. Det handler ikke om å være gnien, men miljøbevisst og sparsom.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar